Valószínűleg sokan értetlenül állnak a tény előtt, hogy a leginkább nagy méretű SUV-jairól (RX, LX) és klasszikus limuzinjairól (ES, LS) ismert japán autógyártó így 2023 vége felé közeledve szinte váratlanul lefelé bővíti a kínálatát. Az elmúlt pár év autópiaci tendenciáit megfigyelve ez már önmagában szokatlan, az utóbbi időben ennek éppen a fordítottját figyelhettük meg.
Ha viszont jobban belegondolunk, akkor nagyon nincs mit csodálkozni ezen, hiszen a Toyota prémium/luxus márkája bizonyos szempontból lépéskényszerben van. Az NX, illetve az RX jól megy, de jelenlegi belépőmodelljük, a C-HR-rel közös platformon osztozó UX eladásai finoman szólva sem hasítanak, a vásárlóközönségük elöregedése pedig demoklész kardjaként lebeg a fejük felett. Persze láttunk már hasonlót az autóiparban. Talán a legismertebb ilyen történet a Mercedes-é; hasonló gondban voltak a 2000-es évek elején és meg kell nézni hol tartanak most. Komolyan ráfeküdtek az AMG vonalra, de ami ennél sokkal fontosabb, hogy egyszerre szélesítették, mélyítették és modernizálták a modellpalettájukat és ezen keresztül, illetve a kisebb kategóriás modellek fiatalos design-jának köszönhetően nem kevés új vásárlót szereztek.
Leginkább Észak-Amerikai statsztikák lelhetőek fel a weben, ezek szerint a Lexus vásárlók átlagéletkora 53-54 év és mindössze 27 százalékuk kerül ki a legfontosabb 18-44 éves korosztályból. Ha összehasonlítjuk pl. az aktuális és a kifutó RX generációkat, vagy megnézzük, hogy végre az összes modelljükből kihajították azt a borzalmas touch pad-os multimédia rendszert, akkor azért tetten érhető a törekvés, de ez önmagában még kevés lenne az üdvösséghez.
Nem maradt más hátra, mint előre: Az LBX-el (Lexus Breakthrough X(cross)-over) 19-re lapot húztak és rárúgták az ajtót a szubkompakt crossover SUV-ok piacára. Sok veszteni valójuk persze nincsen, hiszen mivel az új modell egy erősen "pimp-elt" Toyota Yaris Cross, ezért vélhetően nem kellett horribilis összegeket elkölteni az autó fejlesztése során. Szerintem nagyjából ugyanannyi esély van a hangos sikerre, mint az UX-hez hasonló csendes bukásra - gondoltam ezt egészen addig, amíg bele nem ültem. A képeken látható autó még csak nem is a legjobban felszerelt változat, ennek ellenére a minőségérzet hibátlan, az ülések kényelmesek és kifejezetten igényes a kialakítás. Az érintőkijelző szépen integrálva van, nem csak egy műszerfal tetejére odaragasztott tablet, a kormány fogása is nagyon jó. Finom részlet a csillapítottan nyíló kesztyűtartó, vagy a hátrahúzható és nyitható könyöklő, ami alatt nagy méretű tároló és több ponton rögzíthető kis polcocska lakik.
Ha bejönnek a számításaik, akkor ezzel a modellel egy csapásra jelentősen tudják fiatalítani és tovább bővíteni a vásárló közönségüket. "Kapudrogként" használva az autót az LBX-el elégedett új vásárlók jó eséllyel fognak a későbbiekben nagyobb kategóriás Lexus-ba átülni - az ugyanis elvehetetlen a japánoktól, hogy az egyik legkomolyabb márkahűségi mutatóval ők rendelkeznek a piacon. Ahol pedig a családfőnek van egy nagyobb kategóriás Lexus-a, de a költségvetésbe már nem fért bele, hogy a gyerek és/vagy anya is Lexus-ba üljön, ott most már az LBX alacsonyabb felszereltségű változtai simán szóba jöhetnek.
Ízlésekről nem igazán lehet vitatkozni, de objektíve kijelenthető, hogy se a külső, se a belső design-ba nem nagyon lehet belekötni, a minőségérzet pedig teljesen Lexus-os. A külső nem túlságosan egyedi, de vagány és fiatalos, belül pedig (főleg a magasabb felszereltségi szinteken) kisautótól teljesen szokatlan luxus fogad bennünket.
A magyaroszági 11.990.000 Ft-os induló listaár szinte már barátinak nevezhető, persze ez Lexus-os mércével mérve még egy erősen kilúgozott változat. Ha a legfullosabb verziót akarjuk hazavinni, akkor azért szépen beleszaladunk a 18 millióba, de ezért a pénzért többek között olyan extrákat is kapunk, amik egyáltalán nem megszokottak a B szegmensben:
• 13 hangszórós Mark Levinson prémium audiorendszer
• Aktív zajkioltó rendszer
• Panorámanézetes parkolás
• Sávváltást támogató asszisztens • Elektrokromatikus külső tükör • Összkerékhajtás • Elektronikusan mozgatható csomagtérajtó
Ami miatt egy kicsit savanyú lehet a szőlő az az a tény, hogy az autót kizárólag a Yaris-ból, illetve Yaris Cross-ból már jól ismert M15A-FXE kódjelű 3 hengeres motorral tudjuk megvásárolni. Az is igaz viszont, hogy itt a hybrid rendszer legnagyobb teljesítménye nem 116, hanem 136 LE, amivel pl. a 0-100 km/h sprintet is kerek 2 másodperccel hamarabb teljesíti, mint a Toyota emblémás kistesó. Egyelőre még nem volt lehetőségünk kipróbálni az autót, de ezeknek a paramétereknek az ismeretében azért nagy bizonyossággal kijelenthető, hogy a hétköznapi használatban mindenre is elég lesz ennyi erő. A célközönség nagy részét egyébként is teljesen hidegen hagyják az ehhez hasonló műszaki adatok (meg az is, hogy kívülről van egy "kicsi" Nissan Juke-os beütése az autónak...), őket sokkal inkább érdekli majd a 64 színű Ambient belső világítás, a tolatókamera mosó és a többi "fancy gadget". Meg az, amit nem győzök hangsúlyozni: a magasabb felszereltségű változatokban (kisautós mércével mérve) tényleg szürreális ez a prémium érzet.
Én mindenesetre kiváncsian várom, hogyan reagál majd a piac az LBX-re - az idő meg majd eldönti, hogy mennyire fog bejönni ez a "mini luxus SUV" biznisz.
FUN FACT: A márka történetében ez a második modell hárombetűs névvel, a 2011-ben kiadott LFA után. BX helyett LBX-nek nevezték el, hogy elkerüljék a védjegykonfliktusokat a Citroënnel.
Ha megnéznél egy rövid videót az autóról, azt a linkre kattintva megteheted:
Ha tetszett a cikk, akkor oszd meg és kövess be a többi platformon is:
Gémes CarPhoto Blog LINKGYŰJTEMÉNY
Megjegyzés: a képeken látható autó egy előszériás modell, így a kereskedelmi forgalomba kerülő autók kialakítása ettől kis mértékben eltérhet!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.